«Ясла нашої перемоги»: у Рівному презентували перформанс про війну, пам’ять і різдвяні традиції
У межах міжнародного різдвяного театрального фестивалю «Скрудж фест», що тривав у Рівному з 6 по 11 грудня 2024 року, в Рівненському академічному драмтеатрі відбувся гастрономічно-поетичний перформанс Ірини Рачковської-Баковецької «Ясла нашої перемоги».
На заході був журналіст онлайн-видання Район.Рівне.
Перформанс створили на основі релігійних і сучасних подій. Він присвячений культурі пам’яті про наших захисників та захисниць і про захисників, які вже відійшли в засвіти.
Участь брали народний молодіжний фольклорний гурт «Веснянка» Рівненського міського палацу дітей та молоді під керівництвом заслуженого працівника культури України Віктора Ковальчука, а також виконавці народної музики Андрій Ляшук, Юрій Ковальчук та Сергій Востріков.
Основою заходу стали вірші авторки, що супроводжувалися народним співом та автентичною грою на лірі та сопілці. Окрему роль відіграла Руслана Бурнавицька, матір зниклого безвісти захисника Діми Паскара.
«Зараз відбувається осмислення того, що ми проживаємо і тому це дуже доречно, що перформанс якраз пов’язаний і з війною, і з військовими, і з тими цінностями, які для нас зараз дуже важливі», — ділиться своїми враженнями лірник Андрій Ляшук.
«Ясла нашої перемоги» — це захід, присвячений символізму: релігійному, соціальному та народному. Організатори пропустили ідею цього перформансу крізь призму традицій споживання куті як символу різдвяного хліба та як символу вічного життя.
На думку Ірини Рачковської-Баковецької, учасники заходу завдяки народним традиціям підсилюють питання української ідентичності, за яку захисники та захисниці йдуть на війну, що проти України розпочала Російська Федерація.
На заході також були присутні колеги артистів Рівненського драмтеатру. Однією з них була Тетяна, переселенка з Маріуполя, що багато років працювала в Маріупольському драмтеатрі:
«У нас (у Маріуполі, — ред.) такі заходи тільки-но в ці роки перед війною почали набувати популярності. Раніше в нас такого не було. Я настільки раділа цьому, але… Не судилося у рідному своєму місті це чути. Але я радію мати змогу бути тут, доєднуватися до українськості», — розповідає Тетяна.
Читайте також: У Рівному виготовили макет маріупольського драмтеатру
Слов’янська страва, що особливо популярна серед українців, білорусів та поляків, кутя — це символ Різдва. Він несе в собі поминальну традицію і разом з тим, святкову. Цей символ уособлює душі, які збираються навколо різдвяного столу.
«У Євангеліє згадують хліб і рибу, ними наїлися п’ять тисяч людей. А у нас, на Поліссі, на Святвечір Бог (християнський бог, — ред.) посилає кутю і холодну юшку з грибами та рибою, яку учасники та глядачі дійства споживатимуть під час перформансу», — зазначає у передмові Ірина Рачковська-Баковецька.
Холодна юшка є традиційною саме для Полісся. Цю страву також готують на Святвечір. Вода, гриби, риба, пісна зажарка на олії — є основними інгредієнтами цього супу.
Для «Ясел нашої перемоги» Ірина Рачковська-Баковецька самостійно готувала юшку разом з її чоловіком Ярославом Рачковським, що власне і є носієм цієї поліської традиції. Кутю готувала коровайниця та майстриня народної творчості Марія Ковальчук із села Ступно, Мізоцька громада.
«Ця юшка популярна серед гастрономічної спадщини нашого Полісся, до цих пір готується. І сьогодні вона стала в межах перформансу символом риби, яку Христос роздавав людям, які хотіли їсти», — наголошує Ірина Рачковська-Баковецька.
View this post on Instagram
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром