Рекомендації юриста про те, як проводити тендери під час воєнного стану

31 Березня 2022, 14:00
Мирослава Примак 2999
Мирослава Примак

Росія, на чолі з хворим карликом, вирішила самоліквідуватися, здійснивши напад на Україну. Наші збройні сили дають гідну відсіч агресору, ефективно проводять денацифікацію та демілітаризацію орди. А наш тил має професійно та ефективно працювати, заради перемоги.

Тому, ми попросили керівницю громадської ініціативи «За чесний тендер», юристку Мирославу Примак розповісти про те, як «бюджетники» можуть проводити необхідні закупівлі в умовах воєнного стану. 

24 лютого 2022 року на всій території України оголошено воєнний стан, дію якого  нещодавно було продовжено до 25 квітня. Не виключено, що це не остання пролонгація, тому викладена інформація не втратить своєї актуальності.

Закон України «Про публічні закупівлі» не враховував можливої війни, і тому не дає відповіді на багато питань – а як же проводити закупівлі, якщо війна. Та і закупники, відверто кажучи, не готувалися до такого розвитку подій. Наприклад, статтею 40 Закону передбачено одну з підстав для проведення переговорної процедури для здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб оборони під час дії правового режиму воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях замовниками, визначеними у Законі України «Про оборонні закупівлі», якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю.

Але замовник, визначений у Законі про оборонні закупівлі («державний замовник»), це не той самий Замовник, що зазначений в ст. 2 Закону про публічні закупівлі. Перелік державних замовників встановлений Кабінетом Міністрів України у Постанові від 03.03.2021 № 363. І територіальних громад у цьому переліку немає.

При цьому, деякі потреби замовників через запровадження воєнного стану не зникли, а інші – ще й стали нагальними.

Крім того, на органи місцевого самоврядування Закон України «Про правовий режим воєнного стану» покладає обов’язок сприяти діяльності військового командування та військових адміністрацій у запровадженні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану на відповідній території.

Водночас після 24 лютого 2022 року і Антимонопольний комітет України, як орган оскарження, і Держаудитслужба України, як контролюючий орган, тимчасово припинили виконувати відповідні функції. До того ж роботу багатьох відкритих державних реєстрів теж зупинили з метою недопущення незаконного використання цих даних у ворожих цілях. МВС України не видає довідки щодо судимості.

Звідси, процедури, розпочаті до 24 лютого 2022 року відбутися у порядку, визначеному ЗУ «Про публічні закупівлі» не можуть з об’єктивних обставин. Те ж стосується і можливості розпочати відкриті торги, та деякі переговорні процедури, адже не може бути реалізоване право учасників на оскарження, замовник не може належним чином здійснити перевірку більшості обставин за ст. 17 Закону про публічні закупівлі, переможець не може надати інформацію щодо несудимості. Отже, процедури відбуватимуться з порушенням порядку, визначеного закупівельним законодавством.

28 лютого 2022 року було прийнято Постанову Кабінету Міністрів №169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану». Пізніше Кабінет Міністрів України вносив зміни до своєї Постанови №169 від 28.02.2022 року (від 02.03.2022 року №176, від 04.03.2022 року №195 і від 05.03.2022 року №201, від 15.03.2022 року №290, від 20.03.2022 року №335). Вказані зміни, з набуттям своєї законної сили, поступово дозволили здійснювати відповідно оборонні закупівлі та публічні закупівлі товарів, послуг і робіт замовниками згідно з повноваженнями без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель. Тобто для тих закупівель, очікувана вартість становить від 50 тис. грн.

Ще раз наголосимо – лише під час і на період воєнного стану, а не до кінця бюджетного року.

Згідно із законодавством, що діє станом на 30 березня 2022 року, Замовник перед початком проведення закупівель, з урахуванням Постанови №169 (зі змінами), повинен визначити та затвердити переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг на період воєнного стану.

Окремих вимог до документа, яким затверджують такий перелік не встановлено, а тому кожен Замовник керується тими нормами законодавства, які визначають його повноваження по прийняттю рішень, управлінню організацією, проведення закупівель.

Кожен Замовник сам приймає рішення, що купувати за Постановою №169, виходячи з нагальності та реальної необхідності того предмету закупівлі саме в період воєнного стану. Кожен замовник потім у разі виникненні питань буде доводити необхідність у цукерках на 120 тис. грн. чи ноутбуках на 100 тис.грн.

Крім того, Замовник повинен розуміти, що є черговість видатків під час воєнного стану, за якою органи Казначейства будуть здійснювати платежі (Постанова КМУ №590 від 09.06.2021 року зі змінами).

Після затвердження Переліку Замовник може укладати договори. В договорі можна передбачити положення про продовження його дії у випадку, якщо воєнний стан буде тривати довше.

Включати такі закупівлі до річного плану НЕ ПОТРІБНО (зверніть увагу, що така зміна набула чинності 6 березня 2022 року).

Оприлюднити звіт про укладений у вказаному порядку договір, сам текст договору слід не пізніше 20-го дня від дня закінчення воєнного стану. Винятки для договорів, які містять інформацію з обмеженим доступом.

Займатися такими закупівлями (в т.ч. звітуванням по таких закупівлях) не обов’язково повинна Уповноважена особа в розумінні Закону про публічні закупівлі. Це може бути й інша посадова особа Замовника, визначена керівником або ж сам керівник (які, звісно, мають свій КЕП).

Закупівлі, вартість яких менш як 50 тис. грн., відбуваються у порядку Закону про публічні закупівлі, а саме: якщо укладений договір без застосування системи Prozorro – звіт слід опублікувати протягом 3 робочих днів від дати укладення такого договору. Крім того, для проведення таких закупівель можна використовувати і електронну систему, і Prozorro Market (електронний каталог).

Свої рекомендації надало Мінекономіки України (Лист №3304-04/9225-06 від 04.03.2022 року).

Незмінним залишається те, що навіть в умовах воєнного стану, усім Замовникам необхідно дотримуватись під час здійснення публічних закупівель таких основних принципів, як:

1) добросовісна конкуренція серед учасників;

2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;

3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;

4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;

5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;

6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Ольга ПИСАРЕНКО

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Сприяння прозорості влади у Північному заході України», що реалізовується ГО «Рівненський центр «Соціальне партнерство», за фінансової підтримки фонду National endowment for Democracy»

 

Коментар
18/04/2024 Середа
17.04.2024