Рівненське комунальне підприємство орендує сміттєвози дорожче, ніж могло б їх купити

19 Травня 2022, 16:17
Рівненське комунальне підприємство орендує сміттєвози дорожче, ніж могло б їх купити 2373
Рівненське комунальне підприємство орендує сміттєвози дорожче, ніж могло б їх купити

Приблизні збитки від такої «схеми» складають 4-5 мільйонів гривень. В матеріалі Марії Ковальчук читайте про роль міського голови та його політичних побратимів у тендерних обородках.

Рівненське комунальне підприємство КАТП-1728 після виходу з ринку «Санкому» залишилось у Рівному монополістом у сфері надання послуг з вивезення сміття. Воно має власні автомобілі, якими обслуговує місто, а в минулому році ще й оформило договір лізингу на 3  нових сміттєвози, на базі Форд, вартістю 1-го авто близько 100 тисяч євро. Втім цього виявилося недостатньо. Тому керівництво підприємства вирішило орендувати ще 5 сміттєвозів, передбачивши на це в бюджеті КП – 9,72 млн.грн на рік.

Згідно із законом для такої оренди мусили оголосити тендер, аби вибрати найкращу пропозицію. Перший тендер не відбувся, адже свою пропозицію подала лише одна фірма.
Потім не відбувся і другий по тій же причині.

Обидва рази свою пропозицію подавала лише одна фірма, - “Голд С”. А закон вимагає щонайменше дві. Тому 17 лютого 2022 року з’явилася інформація, що договір буде підписано за переговорною процедурою з тією єдиною фірмою, яка двічі приходила на тендери. Ціна угоди максимально можлива - 9,72 млн.грн. Фактично, фірма отримає дуже «жирне» замовлення на своїх умовах.

https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-02-17-000876-a 

Чому не було охочих заробити за рік так багато грошей?

Ми попросили прокоментувати ці закупівлі активістів ініціативи «За чесний тендер». Вони припускають, що Замовник (КАТП-1728) зробив усе, аби максимально звузити коло потенційних учасників. Наприклад, усі 5 автомобілів об’єднані в один лот. І тому, якщо навіть в когось з потенційних учасників були вільні 1, 2 чи навіть 4 сміттєвози, він на цей тендер самостійно прийти не міг. 

Крім того, на думку активістів, вимоги до автомобілів були прописані так, що навіть маючи 10 сміттєвозів, потенційний учасник міг не задовольнити прописані вимоги.

Наприклад, просили 2 автомобілі з такими характеристиками:

  • Роки виробництва: не раніше 2013 року
  • Вантажопідйомність: не менше 7800
  • Об’єм пресуючої установки: не менше 22 м.кубічних
  • Вантажопідйомність маніпулятора: не менше 650 кг
  • Пробіг не більше 140 000 км.

Ще 2 автомобілі менші і старіші:

  • Роки виробництва: не раніше 2008 року
  • Вантажопідйомність: не менше 5300 кг.
  • Об’єм пресуючої установки: не менше 15 куб.м.
  • Вантажопідйомність маніпулятора: не менше 650 кг
  • Пробіг не більше 190 000 км.

І ще один автомобіль, великий і старий:

  • Роки виробництва: не раніше 2005 року
  • Вантажопідйомність: не менше 7830 кг.
  • Об’єм пресуючої установки: не менше 22 куб.м.
  • Вантажопідйомність маніпулятора: не менше 1000 кг
  • Пробіг не більше 160 000 км.

Перші два автомобілі і останній дуже подібні за параметрами. Лише в останнього потужніший маніпулятор. Але чомусь цей автомобіль може бути 2005 року, а перші два повинні бути не старіше 2013-го Чому? Інша дивна вимога – в автомобілях 2008 року випуску допускають пробіг до 190 000 км, а в старішому 2005-го року не більше 160 000 км. 

Ви бачите тут якусь логіку? Чому, наприклад, не могли бути усі автомобілі, не старіше 2005, чи 2010, чи 2013 року? Чому пробіг не міг бути для всіх 200 тисяч кілометрів? Головне ж аби вони були справні, а якщо якийсь вийшов з ладу, то щоб вчасно був поремонтований, хіба ні?

Активісти «За чесний тендер» кажуть, що ці вимоги, очевидно, списувалися з наявного у когось автопарку, а не з якихось логічно-технічних міркувань.

Дивимося пропозицію єдиного учасника – фірми Голд С» – і, як не дивно, роки автомобілів дуже подібні до тих, які вимагаються. Перший тип авто – 2013, 2013, другий – 2008, 2012, третій – 2005. Чотири точних влучання з п’яти, рік в рік.

Максимальний пробіг теж, як ніби то підігнаний під цього учасника:

Вимога ТД

Пробіг, що вимагався

Пропозиція учасника

Авто 1.1

140 000

130 000

Авто 1.2

140 000

118 000

Авто 2.1

190 000

189 000

Авто 2.2

190 000

88 000

Авто 3

160 000

157 000

 

Робимо висновок, що саме під автопарк цієї фірми і писалися вимоги тендерної документації. А що ж це за фірма ТОВ «Голд С».

«ГОЛД С» = золоті сміттєвози?

ТзОВ «Голд С», за даними  аналітичної системи YouControl, засноване у 2013 році. Власником підприємства є Селецький Віктор Дмитрович. Директором є його, очевидно,  син – Селецький Руслан Вікторович. За даними видання Rivne.online Селецький Анатолій Вікторович (очевидно брат Руслана і син Віктора Селецьких) є співзасновником Рівненської духовної семінарії і академії християн віри євангельської. Це саме той навчальний заклад, яким до переходу на посаду Рівненського міського голови керував Олександр Третяк.

 

Директор фірми Руслан Селецький має тісні зв’язки з міським головою Олександром Третяком. Він брав активну участь у його передвиборній кампанії, його також називають одним із фінансистів кампанії міського голови.

Руслан Селецький ліворуч (фото зі сторінки Ірини Михалевич в мережі Фейсбук )
Руслан Селецький ліворуч (фото зі сторінки Ірини Михалевич в мережі Фейсбук )

Руслан святкує перемогу Олександра Третяка у виборах. Уже незабаром він добре зароблятиме за рахунок одного з рівненських комунальних підприємств. Усі витрати будуть включені в платіжки рівнян.

Руслан Селецький, верхній ряд, праворуч (фото зі сторінки Ірини Михалевич в мережі Фейсбук )
Руслан Селецький, верхній ряд, праворуч (фото зі сторінки Ірини Михалевич в мережі Фейсбук )

До 2021 року фірма «Голд С» не брала участі у публічних закупівлях. Але у 2021, коли в місті змінилася влада, підписали одразу дві угоди, вигравши, без особливої конкуренції, два тендери на оренду сміттєвозів для КАТП-1728.

Перший договір на оренду двох сміттєвозів Мерседес-Бенц укладено 30 червня 2021 року на загальну суму 2 579 040,00 грн (або ж 597 гривень за годину). 

Другий – на оренду ще двох Мерседесів – 17 серпня 2021 року на суму 1,743 млн.грн (498 грн/год.)

За даними аналітичної системи Youcontrol, усі ці сміттєвози фірма купила за кордоном у тому ж 2021 році. А п’ятий автомобіль – MAN – в грудні 2021 року. Автомобіль 2005 року випуску, об’єм двигуна 12 800, власна вага 11480 кг, загальна вага – 26 000 кг.

І, о диво, в тендері КАТП-1728 на 2022 рік з’являється потреба, окрім попередніх 4, на ще один автомобіль, і саме з такими  технічними характеристиками, такого ж року, такого ж об’єму двигуна тощо.

Такі автомобілі на німецькому автосайті mobile.de продають в середньому по 15 тисяч євро. Разом з розмитненням, пригоном в Україну, іншими витратами це складе до 30 тисяч доларів, або ж до 850 тис. грн. (за курсом станом на лютий 2022 року).

А лише за рік оренди цього автомобіля КАТП-1728 заплатить понад 1,8 млн.грн. Тобто, купити автомобіль у власність було б вдвічі дешевше ніж річна оренда.

За нашими даними, три сміттєвози MERCEDES-BENZ, модель «ECONIC», були куплені за середньою ціною 10 000 ЄВРО. Принаймні такі ціни декларувалися на митниці. Розмитнення таких авто буде коштувати близько 12-13 тисяч ЄВРО. Разом 23 000 ЄВРО, або ж близько 750 000 гривень.

Виходить, рентабельність від 200% річних. Виглядає, як пограбування рівнян, адже витрати на цю золоту оренду включені в тариф на вивезення сміття, який платить кожен мешканець громади.

Очевидно, що хороший господар не платив би оренду 1,5 млн.грн за рік за автомобіль, який можна купити за 750-850 тис. грн., чит навіть за мільйон. Можна було б припустити, що це спосіб виведення коштів із комунального підприємства у приватну кишеню. І робить це людина, близька до міського голови. Але ж є заповіді не вкради, не свідчи неправдиво? Врешті, йде війна, коли кожна гривня особливо цінна.

Сума перевитрат за оренду, якщо порівняти, наприклад, з придбанням таких авто добігає до 4-5 мільйонів гривень.

Журналісти хотіли поспілкуватися на цю тему з керівником комунального підприємства. Наголошуємо, комунального, а значить, яке належить не йому особисто, а усім мешканцям рівненської громади. Зазначимо, що готувати матеріал наші журналісти розпочали ще до початку вторгнення росії в Україну. Втім, протягом більше як двох місяців нам так і не вдалося отримати відповіді на питання, чому КАТП-1728 вирішило орендувати сміттєвози за ціною, яка фактично дозволяє купити транспортні засоби, і ще й лишиться. Хто і з якою метою прописав настільки чіткі умови тендерної документації, а також, що включає в себе вартість оренди. Спочатку на підприємстві попросили надіслати перелік запитань, аби керівник міг ознайомитися з ними та підготувати відповідь, однак після цього перестали йти на контакт. З 1 квітня організація так і не відповіла на наш інформаційний запит, попри передбачені законом п’ять робочих днів.

Жодних коментарів не вдалося отримати й від представників фірми «ГОЛД С», яка перемогла у тендері. На телефонні дзвінки не відповідають ані в офісі компанії, ані сам керівник підприємства Руслан Селецький. Ми надіслали чоловіку повідомлення, щоб він зателефонував нам, як матиме можливість. Схоже, можливості зателефонувати пан Руслан не знайшов і досі. 

Відповіді на деякі питання нам вдалося знайти у договорі. Згідно з його умовами, Орендар, тобто КАТП-1728 зобов’язані:

п. 6.1.4. Здійснювати за власний рахунок заправлення транспортного засобу паливно-мастильними матеріалами у період його використання.

п. 6.1.7. Сторони погодили, що витрати на заміну лобового скла та автогуми здійснюється за рахунок Орендаря.

Хто за це відповідає?

Після місцевих виборів 2020 року в КАТП-1728 відбулася зміна керівництва. Очолив підприємство Сергій Марчук, бізнесмен та чоловік депутатки Рівненської міської ради від фракції «Рівне разом» Катерини Марчук. Першим ділом пан Сергій добився підняття тарифу, після чого, нібито, справи на підприємстві пішли краще.

Уповноважена особа за проведення закупівель – Роман Миколайович Дейнека. Людина точно з таким іменем згадується у матеріалі «4 влади» про колишніх прокурорів, які через погані професійні знання не пройшли атестації та були звільнені. Те, з якими помилками проводилася закупівля може свідчити, що професійні знання в уповноваженої особи КАТП-1728 і справді шкутильгають. 

А як було раніше?

Схема з орендою сміттєвозів не нова. В один з попередніх років КАТП-1728 орендувало 6 одиниць техніки, 4 у ТОВ «Стандарт Технолоджі ЛТД» та 2 у ТОВ «Альтбудпроект». Серед цікавинок, ТОВ «Стандарт Технолоджі ЛТД» належить Вакулінському Геннадію Володимировичу, який є депутатом Рівненської районної ради від ВО «Свобода».

Але з 2022 року «Стандарт Технолоджі ЛТД» та ТОВ «Альтбудпроект» уже не при справах, тепер там інші фаворити.

Схему можна зупинити вже сьогодні

Наведемо кілька юридичних нюансів, які дають можливість припинити цей «схематоз». Оголошення про проведення«переговорної процедури» з’явилось 17 лютого 2022 року. Згідно вимог закону про публічні закупівлі, укласти договір можна не раніше 10 днів від дати оголошення, тобто не раніше 28 лютого 2022 року.

КАТП-1728 та «Голд-С» чомусь дуже поспішали, і уклали договір 27 лютого 2022 року. Один день, який навряд чи щось вирішував, але призвів до порушення закону. Була і ще одна помилка. «Спеціаліст» КАТП-1728 сам текст договору розмістив на Прозорро аж 11 квітня, хоча повинен був зробити це не пізніше 3 березня.

На порушення звернули увагу державні аудитори (ДАСУ), розпочавши 9 травня 2022 року  процедуру моніторингу цієї закупівлі. Вони письмово звернулися до КАТП-1728 з проханням пояснити порушення закону.

Замість того, щоб визнати свої помилки, в КАТП-1728 відповіли аудиторам, що договір не розмістили завчасно через введення воєнного стану. Та й взагалі, ніякого порушення не було, адже при укладенні договору всього лише допустились технічної помилки в даті. Після чого ручкою виправили дату і розмістили договір по-новому.

До виявлення помилки:

 

Після виявлення помилки:

 

Насправді ця помилка дає можливість врятувати ситуацію для міста і зупинити «дерибан» коштів комунального підприємства. Відповідно до положень Закону «Про публічні закупівлі», укладення договору в переговорній процедурі раніше, ніж 10 днів, – тягне його нікчемність, тобто недійсність, встановлення якої не потрібно доводити в суді. Такий договір не створює жодних юридичних наслідків. Тобто, платити за оренду сміттєвозів немає законної підстави, кошти можна зекономити, купивши автомобілі у власність, дешевше ніж річна оренда.

І тут вже питання до керівників міста, як вони «розрулять цю ситуацію». Чия кишеня виявиться ближчою: комунальна чи своїх друзів. І, перефразовуючи класика, чи внутрішні гниди не переможуть інтереси громади?

Давайте будемо молитися за правильне рішення і слідкувати за розвитком подій.

П.с. 16 лютого 2022 року Рівненський міський суд виніс вирок щодо попереднього керівника КАТП-1728 Ростислава Кралюка. Його звинуватили в тому, що він, діючи із злочинною недбалістю – неналежно виконуючи свої службові обов`язки, придбав за завищеними цінами вантажний автомобіль та кузов.

Під час досудового розслідування між прокуратурою та Кралюком було укладено угоду, в якій обвинувачений повністю визнав свою вину, а за це отримав досить м’яке покарання, у вигляді обмеження волі на строк 1 (один) рік і 6 (шість) місяців та оплати судових витрат (експертизи) майже 20 тисяч гривень.

 

Марія КОВАЛЬЧУК

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Сприяння прозорості влади у Північному заході України», що реалізовується ГО “Рівненський центр “Соціальне партнерство”, за фінансової підтримки фонду National endowment for Democracy”

 

 

Коментар
05/07/2022 Вівторок
05.07.2022