Чи «прикриють» у Рівному корупційну схему, яка діяла при трьох мерах

19 Червня 2024, 18:18
Чи «прикриють» у Рівному корупційну схему, яка діяла при трьох мерах 1974
Чи «прикриють» у Рівному корупційну схему, яка діяла при трьох мерах

На одному з рівненських комунальних підприємств діє «схема» по виведенню коштів громади у приватні кишені. Сума «заробітків» щороку складає близько п'яти мільйонів гривень. Влада змінюється, а традиції зловживань ні. І навіть війна не впливає на ситуацію.

Мова йде про КАТП-1728, яке є у Рівному монополістом на ринку вивезення сміття. Протягом останніх щонайменше 5-7 років підприємство орендує кілька ненових сміттєвозів у приватної фірми, за цінами по яких цю спецтехніку можна було б просто купити. Нині експерти ГО «Рівненський центр «Соціальне партнерство» (РЦСП) розробили, а депутати зареєстрували проєкт рішення, покликане зменшити подібні зловживання.  

У Рівненській міській раді зареєстровано проєкт рішення «Про зменшення корупційних ризиків в діяльності комунальних підприємствах міської ради». Цим проєктом пропонується «Зобов’язати комунальні підприємства, які мають намір орендувати майно, техніку чи транспортні засоби, купувати транспортні послуги, очікуваною вартістю понад 500 тисяч гривень, перед початком закупівлі отримувати згоду Рівненської міської ради».

Як зазначають автори документа у пояснювальній записці, його завданнями є:

-        підвищення ефективності управління комунальними підприємствами, заснованими Рівненською міською радою;

-        забезпечення мешканців міста якісними управлінськими та комунальними послугами;

-        недопущення необґрунтованого підняття комунальних тарифів.

За словами одного зі співавторів проєкту рішення Рівнеради депутата Святослава Клічука, необхідність прийняття цього документу зумовлена багаторічною практикою КАТП-1728 орендувати сміттєвози за цінами, за які автомобілі можна придбати, тобто дуже дорого. Депутат не знаходить іншого пояснення таким діям, окрім як того, що це банальний спосіб виведення коштів з підприємства, яке, як відомо, належить усій Рівненській громаді.

З пояснювальної записки до проєкту рішення можемо дізнатися, що «за останні пять років підприємство заплатило за оренду пять уживаних сміттєвозів суму понад 28 мільйонів гривень, або понад 700 тисяч євро». При цьому, варто відзначити, що закупівля пяти нових сміттєвозів коштувало б близько 550 000 Євро. Очевидно, йдеться про неефективне керування коштами найманим керівником підприємства. Нагадаємо, що власниками комунальних підприємств є усі мешканці громади, тому якщо кошти чи майно розкрадаються, то збитки завдаються саме їм. А у випадку з КАТП-1728, неефективне витрачання коштів також призводить до зростання вартості послуги з вивезення сміття. За останні чотири роки, до речі, тарифи піднімали двічі.

На підтвердження викладених вище тез ми вирішили проглянули «тендери» на оренду сміттєвозів. Візьмемо, для прикладу закупівля послуг оренди сміттєвозів у 2024 році.

https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-01-23-013153-a

Аналіз тендеру на Prozorro дає нам наступні дані:

-        договірна вартість оренди п'яти сміттєвозів  – 7 344 480 гривень, або ж приблизно 35 тисяч євро за один

-        вік – не старіше 2005 року

-        пробіг не більше 300 тисяч кілометрів

-        вантажопідйомність – не менше 5300 кілограмів.

На тендер традиційно прийшов лише один учасник, який запропонував пять автомобілів.

  1. Mercedes-Benz Econic 2629, 2013 року
  2. Mercedes-Benz Econic 2629, 2013 року
  3. Mercedes-Benz 1824, 2008 року
  4. Mercedes-Benz 2633 L, 2012 року
  5. MAN TGA 26.480 BLS, 2005 року.

Аналогічний до перших двох позицій вживаний сміттєвоз Mercedes-Benz Econic 2629 в ЄС продають в середньому по 15 тисяч євро, з ПДВ.

https://autoline.ua/-/smittevozi/Mercedes-Benz/Econic-2629--c342tm2675m9899

Разом з розмитненням він коштуватиме в Україні до 35 тисяч євро. Тобто купити найновіший з орендованих автомобілів коштує навіть дешевше ніж оренда на 1 рік. Якщо порахувати MAN 2008 року, то вийде ще й з великим запасом.

За п’ять років оренди можна було придбати 25 таких уживаних автомобілів, або 6-7 нових. Але ці кошти були виведені з рахунків комунального (тобто мешканців громади) підприємства на приватну фірму «Голд-С».

Усе це, до речі, має цілком законний вигляд. Орендодавець обирається на тендері, конкуренти не з’являються, тому переможець забирає повну суму. На думку керівниці ініціативи «За чесний тендер» Мирослави Примак причиною відсутності конкуренції є «заточка» документації під конкретну фірму. За словами активістки, складається враження, що в перші роки роботи «схеми» вимоги тендерної документації списувалися з наявного у згаданої фірми автопарку. Нині їх дещо уніфікували, але суть від того не змінилася. Усе зроблено для зменшення конкуренції задля перемоги конкретного учасника.

Щоб прикрити цю «схему», достатньо бажання керівника комунального підприємства її не використовувати. Якщо директор не хоче, то мав би захотіти той, хто з ним укладає контракт, тобто міський голова. Але змінилося вже три очільники міста, і жоден з них не зміг, чи не захотів її прикрити.

Пропоноване рішення, розроблене експертами ГО «РЦСП», яке виноситься на розгляд Рівненської міської ради групою депутатів не стільки скасовує «схему під сміттєвози», адже в принципі усе робиться в рамках закону, скільки виводить її на світло, і ускладнює використання. Якщо раніше уся відповідальність лягала на плечі нікому не відомого керівника комунального підприємства, то нині «добро» умовно на оренду за завищеними цінами тієї чи іншої техніки мають дати уже депутати. А вони відповідають перед виборцями. Принаймні мають відповідати.

Ознайомитися з текстом рішення можна за наступним посиланням. https://rivnerada.gov.ua/public-services/draft-decision-senate/40869.

На жаль, у порядок денний пленарного засідання, що відбудеться 20 червня 2024 це питання не включили. Відчувається протидія більшості депутатів, які не хочуть схему прикривати. Чому б це? Але це виглядає дуже непослідовним, адже таке рішення прямо передбачене Антикорупційною програмою Рівненської міської ради, за яку голосували усі одноголосно.

Детальніше про «схему зі сміттєвозами» детальні розрахунки «заробітків», зв’язки представників фірми з керівниками міста тощо читайте у статті «Рівненське комунальне підприємство орендує сміттєвози дорожче, ніж могло б їх купити» на сайті «Район.Рівне».

Марія КОВАЛЬЧУК

 

Матеріал підготовлено в рамках про'кту «Розширення можливостей місцевих громад для реалізації антикорупційної політики», що реалізовується ГО «Рівненський центр «Соціальне партнерство», за фінансової підтримки фонду National endowment for Democracy»

Коментар
09/12/2024 Неділя
08.12.2024