Мистецтво на бронеплитах: як рівненський проєкт ArtArmor об'єднує митців з усього світу, щоб рятувати життя українців

28 Серпня 2023, 16:28
Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor 1721
Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor

ArtArmor – міжнародний благодійний проєкт, створений у Рівному, у межах якого пошкоджені бронеплити, які врятували життя українським захисникам чи захисницям, стають полотнами для артоб’єктів.

До проєкту долучаються відомі українські та світові митці, іконописці та навіть діти. Одне з таких полотен із зображенням Мадонни Володимир Зеленський подарував Папі Римському під час візиту до Ватикану, ще два – президентам Польщі та Литви Анджею Дуді та Ґітанасу Науседі. Артоб'єкти виставляли на виставках у Швеції, Польщі та Естонії.

Головна мета – представити ці мистецькі витвори на аукціонах, щоб зібрати кошти на подальший порятунок українських воїнів.

Як створення артоб’єктів на бронеплитах може стати окремим напрямком мистецтва, що найбільше вражає іноземців на подібних експозиціях, які образи та сенси вкладають у свої роботи митці та з якою мотивацією доєднуються до проєкту – дізнавалася журналістка Район.Рівне.

Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor

Новий термін – «паноплоїра»

«У березні минулого року, коли в нас вже працював благодійний фонд Ukraine For Heroes, було багато різних ідей. Істотна рушійна сила – пошук можливих джерел фінансування благодійного фонду для гуманітарних потреб. Де брати гроші? Для створення об’єктів на аукціони ми придумували різні штуки, які могли б бути цікавими покупцям. І ось на якомусь з брейнштормів народилася ідея – давайте розпишемо бронеплити, які врятували життя, і це гіпотетично стане цікавим для продажу на аукціоні, щоб згенерувати гроші для благодійного фонду», – розповідає засновник проєкту Олександр Ковальчук.

Команда ArtArmor відразу вирішила звернутися до кількох українських митців, і свою роботу над артоб’єктами розпочали дев’ять художників: Тиберий Силваши, Назар Білик, Петро Бевза, Андрій Блудов, Юрій Вакуленко, Олексій Сай, Світлана Ратошнюк, Антон Логов, Леонід Колодницький.

Іван Марчук та Олександр Ковальчук. Фото надане командою ArtArmor

А згодом в Олександра Ковальчука виникла ідея долучити до процесу й одного з найвидатніших українських художників сучасності – Івана Марчука. Щоб переконати митця, довелося особисто відвідати його в Австрії та доставити бронеплиту. 

Так з’явилася робота «Злоначинающих спини...». Це автопортрет художника, який створений в техніці нанесення акрилу на тканину на зворотній стороні бронеплити. Виконання в білому кольорі нагадує про світло добра, яке несе образ українського воїна.

«Коли проєкт став відомим, то декілька художників самі комунікували, щоб долучитися, бо вони вважають це важливим. Я не знаю про персональні мотивації кожного, але серед тих, з ким мені доводилося спілкуватися тут в Україні й за кордоном, ніхто принаймні не відмовився. Тому що ти пояснюєш, в чому ідея, а ідея в тому, щоб показати, які українці креативні. Що навіть під час війни ми творимо мистецтво, при чому мистецтво, якого до цього не було. Це ж невідома історія – створення картин на плитах, які врятували життя. Ми принаймні аналогів не знайшли», – зазначає засновник проєкту.

Артоб

Творчість або мистецтво на засобах захисту, завдяки проєкту ArtArmor, отримало і свій зареєстрований термін.

«Цього слова ніколи не було ні в якому словнику. Воно називається паноплоїра. Бо panoply – це з грецької означає засоби захисту, а -eira – суфікс, який означає наносити на щось. Ми консультувалися з лінгвістами й з греками, які нам «окнули» цю історію. Поєднавши це разом, народилось слово «паноплоїра», яке означає творчість або мистецтво на засобах захисту», – додає Олександр.

Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor

Читайте також: Мистецтво нескорених: на Рівненщині поранених бійців реабілітовують фарбами

Ще однією мотивацією для художників, на думку Олександра Ковальчука, стала благодійна складова проєкту, адже його ціль – згенерувати кошти через аукціони, для того, щоб придбати нові бронеплити або костюми для розмінування – все те, що може врятувати життя.

«Коли художник розуміє, що він може створити щось, що може бути монетизоване, а потім за ці гроші буде куплене знаряддя, яке врятує життя, і таким чином художник долучиться до порятунку життя, то це їх мотивує найбільше», – каже Олександр.

Антон Логов. Фото надане командою ArtArmor

«Янгол, який переступає через вибух»

Український художник, автор об'єктів та інсталяцій Антон Логов написав серію робіт про воїнів, які, як янголи, захищають Україну. Одне з таких полотен митець вирішив використати для створення артоб’єкта на бронеплиті, коли доєднався до проєкту.

«Це відповідальна річ, тому що це бронежилети, які слугували захистом, вже стали певним символом, адже вони справді зберегли життя воїнам. Я одразу згадав про ці малюнки й вирішив, що можна буде зробити щось на цю тему. Тому я доєднав полотно 40х40 сантиметрів, використав свій малюнок, заново його зробив і наклеїв на бронеплиту. Оформив додатково все у фрагменти класичних рам, що додало цьому твору певної презентабельності. А з іншого боку воно доєднало його до класичного мистецтва. Тобто це стало певним сакральним символом», – розповідає художник.

Робота «Янгол, який переступає через вибух» Антона Логова. Фото надане командою ArtArmor

Робота Антона має назву «Янгол, який переступає через вибух».

«Це алегорія певна, метафора на те, як всі воїни, українці, які захищають державу, вже стали янголами й захисниками, які жертвують собою і йдуть, переступають через вибухи, ловлять руками міни. Це такий сильний образ, світлий. У нього є серце, яке є певним камертоном. Це жива людина, яка розуміє, що вона робить і в неї є чітка мотивація», – пояснює Антон Логов.

Робота «Янгол, який переступає через вибух» Антона Логова. Фото надане командою ArtArmor

Митець зауважує, що під час створення малюнків орієнтується на конкретні чіткі новини й трансформує їх в мистецькі образи й сенси.

«Я знаю, що в цього є певна мета, бо наприкінці буде благодійний аукціон, тому було зрозуміло, що треба доєднатися, поставитися до себе якомога вимогливіше і зробити гарну річ, гарну роботу», – каже митець. 

Антон розповідає, що отримує багато відгуків від людей, які відвідують виставки від ArtArmor, особливо від українців, які виїхали за кордон.

Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor

«Вони знають мене, приходять на ці виставки, фотографують, позначають мене в соцмережах і дякують за роботу. Для них важливо побачити ці твори за кордоном, бо вони переживають не менше за нас, за всю цю війну, яка ведеться досі. Підтримують Україну, наближують нашу перемогу, переживають за бійців», – ділиться художник.

З початком війни в Антона Логова змінилися погляди на мистецтво. Художник каже, з’явилася серія малюнків, які б він ніколи не зробив раніше.

«Я знаю, що деякі художники взагалі зараз не працюють, вони чутливі й переживають по-своєму всі ці події. Хтось пішов у Тероборону, хтось на фронті. Кожен робить все, що може. Як він бачить цю ситуацію, як може бути кориснішим, так і діє. Я бачу, що цей проєкт вже більше ніж пів року подорожує і від цього є сильна реакція. Я був у Швеції й мені теж люди розповідають про цей проєкт, що десь бачили, чули про нього й це класна ініціатива. Тобто це працює. Воно проростає і все працює на перемогу. Для мене це дуже важливо. Коли я чую такі пропозиції, то навіть не думаю, одразу погоджуюся. Для мене це пріоритет», – підкреслює митець.

Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor

Залучити сто художників зі всього світу

Тепер в ArtArmor працюють над тим, щоб залучити сотню художників зі всього світу до створення артоб’єктів на бронеплитах.

«Наразі в нас лист очікування складає близько 30 художників, які чекають, щоб ми відправили їм плиту. І з цим є великі проблеми, бо плита – це ти не просто поклав її в рюкзак і поїхав. Це такі чутливі штуки до пабліситі, бо потім журналісти можуть сказати, що нам їх подарували, а ми їх продали, упустивши момент, що вони були пошкоджені, що на них намалювали картини. Тому ми до цього дуже ретельно ставимося і на кожну плиту отримуємо дозвіл на вивезення і це тривалий процес. Через інститут спеціальний, через Міністерство оборони», – зауважує Олександр Ковальчук.

До проєкту вже доєдналися художники з Естонії, Польщі, Німеччини, США, Словаччини та багатьох інших країн. До прикладу німецька мисткиня Уте Хілленбранд зобразила на бронеплиті слова «Захищати життя».

Уте Хілленбранд. Фото надане командою ArtArmor

Як повідомляють творці проєкту, є і важкі за настроями роботи з-за кордону: з рваними ранами на тілі, з Україною, яка горить, а потім відновлюється.

«Один художник сказав мені, здається, це був поляк: «Якби я знав, через що мені доведеться пройти емоційно, взявши в руку цю плиту, я б відмовився на початку», – розповідає Олександр Ковальчук.

Безперечно усі роботи об’єднує те, що їх пронизує нитка війни. Хтось із митців бачив її на власні очі в Україні, а хтось поділився своїми переживаннями, спостерігаючи за усім, що відбувається, за тисячі кілометрів.

«Якихось райдужних чи веселих речей ми точно не бачили. Вони всі важкі, всі з історіями. Ми просимо кожного митця давати назву своїй роботі й описувати те, що вони хотіли показати», – каже Олександр.

Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor

Свою історію має і кожна з бронеплит, адже кожен з її власників переживав мить, у яку перебував за крок від смерті. Однією з найбільш пам’ятних для себе історій поділився Олександр Ковальчук.

«Це історія жінки, військової, вона на фермі працювала дояркою. Пішла на фронт після того, як призвали її сина. Вона пішла на війну й стала бійчинею стрілкової бригади, бронеплита в результаті врятувала їй життя. Ми з нею познайомилися в Клеванському госпіталі. Це найбільше вразило. Це вражає і відвідувачів наших виставок – те, що ми розповідаємо реальні історії українських воїнів, які не є «спецурою» підготовленою, а які є простими людьми», – каже засновник проєкту.

Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor

Він додає, що такі приклади допомагають краще розуміти специфіку української армії.

«Ми не можемо розказати всі історії, бо це займе вічність. Ми розповідаємо п’ять історій і на їхньому прикладі показуємо, що звичайні українці: водій, менеджер магазину, працівник агроферми, ця жінка – операторка машинного доїння – це все звичайні люди, які пішли на війну захищати свою країну. Тому що в очах і в головах за кордоном це виглядає, як воюють дві країни: військові з одного боку, військові з іншого боку. А в нашому випадку серед мільйона призваних умовно 100 тисяч – це професійна армія, 900 тисяч – це звичайні люди. Це їм реально зриває голову», – пояснює Олександр.

Ікони на бронеплитах від проєкту ArtArmor. Фото надане командою ArtArmor

Читайте також: «Кладу ікони на рентгени»: як Юрій Велінець підсадив місто з радянським спадком на історію

«Духовна звитяга»

Ще одним напрямом проєкту ArtAmor стала «Духовна звитяга», в межах якого на відпрацьованих бронеплитах створюють справжні ікони.

«Мені не вистачало чогось в цій першій колекції. В один момент я зрозумів, що не вистачає ікони. Не вистачає духовенства і віри. Це відбулося після того, як прийшло розуміння, що на війні немає різниці між тим, якої ти конфесії чи віросповідання. Чи ти православний, чи ти католик, греко-католик, лютеран. Байдуже хто ти, всі на війні вірять в Бога і в перемогу», – розповідає Олександр.

Митрополит Епіфаній. Фото надане командою ArtArmor

Після того, як творці проєкту отримали благословіння від митрополитів Епіфанія та Іларіона, іконописець Андрій Охоцький створив першу ікону – «Архистратиг Михаїл», на якій зображений древній змій з пащею, з якої виходить полум’я у вигляді російського триколору.

«Це символічне зображення перемоги українського народу, Збройних сил України над підступним російським змієм», – пояснюють у ArtArmor.

Ікона «Архистратиг Михаїл» Андрія Охоцького

Колекцію ікон, створених на бронеплитах, блаженніший Епіфаній, митрополит київський і всієї України, та інші митрополити Православної церкви України освятили в Михайлівському соборі у Києві.

«Коли це побачили католики, вони запросили нас з цією виставкою в римо-католицький храм в Києві. Ми це зробили. Потім зробили це в греко-католицькому храмі з блаженнішим Святославом, і зрештою зробили це разом з Радою церков. Ми запросили різні конфесії, щоб зробити спільне освячення. Цю колекцію ікон освятили різні конфесії одночасно всі разом. Це для нас була надзвичайна історія, тому що це було символічне об’єднання представників різних віросповідань і конфесій навколо перемоги, врятування життя, творчості й іконопису», – розповідає Олександр.

Фото надане командою ArtArmor

Так цей напрям проєкту масштабувався й отримав назву «Духовна звитяга». У його межах в ArtArmor планують створити 27 ікон, які будуть присвячені всім областям України, Севастополю, Сімферополю та Києву.

«Покажемо, як всю Україну об’єднала віра, бронеплити, і перемога», – каже засновник проєкту.

Ґітанас Науседа, Володимир Зеленський та Анджей Дуда. Фото: Офіс Президента

Читайте також: Президент України подарував Папі Римському картину Мадонни, створену на бронеплиті

Саме такі ікони президент України Володимир Зеленський подарував лідерам європейських країн – президентам Польщі та Литви Анджею Дуді й Ґітанасу Науседі, а також Папі Римському під час свого візиту до Ватикану.

«Вони у захваті, залишають це у себе. Вони ще й люди глибоко віруючі, й коли отримують ці ікони, то це їх вражає. Та це і наших людей вражає, тому що це ікона на бронеплиті, яка врятувала життя, зі слідами від куль. Для нашого проєкту це дуже висока оцінка, коли перша особа країни бере наші об’єкти й дарує їх першим особам інших країн. Ексміністр культури подарував нашу картину міністерці культури Франції. Вона вагалася, залишити у своїй колекції чи передати в Лувр. Емоції у всіх і оцінка найвища», – ділиться відгуками Олександр Ковальчук.

Володимир Зеленський та Папа Римський Франциск. Фото: Офіс Президента

Фото: Офіс Президента

Читайте також: Визначили переможців конкурсу «Барви Перемоги» для молодих митців Рівненщини

Третій напрям роботи має назву ArtArmor.Діти, в межах якого творці проєкту влаштовують конкурси для юних художників. Спершу пройшов регіональний конкурс для митців з Рівненської області. 

Переможці отримали можливість перенести свої малюнки на відпрацьовані бронеплити. Ці роботи експонували в Національному музеї історії України в Києві. Нещодавно в ArtArmor оголосили імена і переможців Всеукраїнського конкурсу, до якого охоче долучилися діти з усіх куточків України.

Роботи переможців регіонального конкурсу ArtArmor. Діти у Рівненській області. Фото надане командою ArtArmor

Читайте також: Юні художниці з Рівненщини посіли призові місця на всеукраїнському конкурсі Діти-UA

Благодійний аукціон

Однак одна з найважливіших цілей проєкту – серія благодійних аукціонів, які планують провести у Лондоні, щоб зібрати кошти для допомоги військовим.

«Нещодавно провів третій раунд перемовин з всесвітньовідомим виробником бронеплит і захисного спорядження для розмінування – англійсько-канадською компанією NP Aerospace, якій ми відправили вже дві ікони. Вони їх нам обмінюють на бронежилети. Загальна вартість партії, яку вони нам нададуть, буде десь в районі півтора мільйона гривень. Одна з наших ікон поїде в Канаду, а одна залишиться в Лондоні.

Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor

З генеральним директором спілкувався про те, щоб ми поглибили нашу співпрацю й зробити разом величезний аукціон в Лондоні з продажу новостворених ікон, дитячих картин і всього решта. Чому в Лондоні? Тому що це край багатих людей. Там є гроші. Ми можемо отримати там більше грошей і відповідно більше залучити на благодійність і допомогти Збройним силам ще більше. Бо в Україні ми його так дорого не продамо», – ділиться планами Олександр Ковальчук.

Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor

За отримані кошти фінансуватимуть три напрямки: перший – бронежилети, бронеплити, шоломи, окулярита інші засоби захисту; другий напрямок – засоби для розмінування; третій – реабілітацію ветеранів.

«Ці три напрямки об’єднує те, що всі вони спрямовані на порятунок життя, а не на стрілкову зброю чи ще щось. Вони теж нашій армії потрібні, ми це розуміємо. Але є інші фонди, які цим займаються. Ми зайняли таку позицію, щоб залучити більше митців, бо вони такі трішки пацифісти, особливо за кордоном. А коли ти їм говориш, що вся ця діяльність спрямована на порятунок життя, то в них трошки картинка змінюється й вони більш охоче долучаються», – каже автор проєкту.

Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor

Однак не менш важливим досягненням ArtArmor є те, що виставки проєкту нагадують людям за кордоном про війну, яку розв’язала Росія, розповідають про українське мистецтво та про відважних українців, які потребують допомоги й підтримки.

«Мені сподобався один вислів, здається, це було під час виставки у Варшаві, прозвучали слова: «В той час, коли орда грабує, ґвалтує, вбиває і намагається захопити, українці залишаються творчими, високоінтелектуальними людьми, які створюють такі речі». Людина уявила собі орка, який іде за спідньою білизною, вони ж крали все, як орда, а тут в той час сидить команда людей, яка створює проєкт, а інші пишуть картини, для того, щоб зібрати гроші й допомогти своїй армії. Уявіть собі ці дві історії поряд. От і дві різниці. Таким чином ми даємо розуміння.

Борис Джонсон та Олександр Ковальчук. Фото надане командою ArtArmor

Читайте також: Придбати картину з підписом пілота: художниця з Херсона проводить у Рівному благодійні аукціони

А на відкриття наших виставок приходять найвищі посадові особи країн: дипломати, урядовці, міністри, а також культурні діячі. Вони на своїх сторінках це все розповсюджують, і ми відповідно свій внесок робимо в загальну картину про Україну. Зачіпаємо таке середовище цікаве, артсередовище, яке в принципі поза історією війни. Вони якось там собі живуть, а ми беремо їх і затягуємо в цю історію. Це дуже важливо», – каже Олександр Ковальчук.

Він наголошує і на походженні проєкту.

«Це народилося тут – в Рівному. Ми будемо прославляти наш край», – додає автор ArtArmor.

Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor

Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor

Артоб'єкти на бронеплитах від ArtArmor на виставці. Фото надане командою ArtArmor

Коментар
28/04/2024 Субота
27.04.2024
26.04.2024